Ploegentijdrit Nieuwer ter Aa & Rabotop competitie MTB

Dit weekend was weer een druk weekend vol wedstrijden. Op zaterdag vertrok ik samen met mijn moeder Simone richting Den Helder. Samen met ploeggenote Tanja Ites vertrokken we vervolgens richting Nieuwer ter Aa waar wij (Simone, Tanja, Serina & ik) een ploegentijdrit zouden rijden voor Forte-DOK damesformatie. Omdat ik de disciplne tijdrijden nooit heel erg weet te waarderen was ik erg benieuwd hoe ik de ploegentijdrit zou gaan ervaren.

In Nieuwer ter Aa aangekomen bleek er een mooi ‘vierkant rondje’ te zijn uitgezet. Rechts, rechts, rechts en nogmaals rechts tot je na 10 kilometer de finish weer passeerde en dat maal 3. Hoewel er bijna geen wind stond was het rondje hierdoor juist zwaar. Er was eigenlijk geen verschil met voor en tegenwind door de rijwind die ontstond. Samen met de meiden hadden we al een keer geoefend voor deze ploegentijdrit en de volgorde van waaier rijden was dan ook bekend. Tijdens de tijdrit ging alles volgens de planning en we konden het tempo hoog houden! Met een gemiddelde van 40.1 km/u kwam ons team na 30.1 km over de finish. We hadden geen idee hoe de andere 31 teams de tijdrit hadden gereden en vol spanning wachtten wij op de uitslag. Onze tijd van 45.41 minuten was goed voor de 2e plaats! De nummer 1 was slechts 2 seconden voor ons, dat maakte de 2e plaats toch wel een beetje zuur. Want wat zijn nou 2 seconden… Maar zo blijft het natuurlijk met tijdrijden, part of the game. Na een gezellige dag vertrokken we weer naar huis. Even goed herstellen en op naar de volgende dag!

14232650_1321822484517737_6595754228721248215_n

Zondag stond de eerste wedstrijd uit de Rabotop Competitie weer op het programma. Op het terrein van HRTC DOK was een ontzettend leuk parcours uitgezet met veel klimmetjes, draai- en keerwerk, drop-offs en snelle stukken asfalt. Aangezien dit parcours er een is waar je in principe geen vering nodig hebt, ging ik van start op de roze Trek van mijn moeder. De fiets waarop ik ook de streetrace reed. Het was een snelle start over het asfalt en over een gedeelte van de wielerbaan. Ik schoot halverwege de wielerbaan uit mijn pedaal omdat mijn ketting eraf ging. Ik moest even rustig terugschakelen zodat de ketting er gelijk weer om zou gaan. Hiermee verloor ik redelijk wat tijd en een groepje van 3 was al redelijk vooruit. De eerste halve ronde moest ik flink mijn best doen om mijn concurrente Laura weer bij te halen. Daarna heb ik even een halve ronde op adem moeten komen. Na een ronde gefietst te hebben kon ik op het asfalt stuk versnellen en het verschil maken met Laura. De rest van de wedstrijd kon ik een prima tempo volhouden en als eerste kwam ik over de finish! Simone reed ook sterk en werd 5e! Een goed begin van het Rabotop seizoen :)

14409628_1366553673373851_1967120515494574900_o

De volgende wedstrijd is volgende week in Sittard. Daar rijd ik de laatste wedstrijd uit de Beneluxcup.